Varför startade Erik & Ola Monument Assistans
När vi ritade upp grunderna för hur vi tyckte att personlig assistans skulle vara så fokuserade vi på att kundens behov och önskemål skulle få styra helt.
Något som faktiskt inte hade varit självklart från tidigare erfarenheter. Då insåg vi också snabbt att det inte skulle vara möjligt att skapa en färdig modell. Vi var övertygade om att assistans måste byggas individuellt. Vi vet ju av erfarenhet att ingen människa är den andra lik och att man inte är sin funktionsvariation. Med ett nära samarbete, ett personligt bemötande och hög kompetens vill vi skapa en enkel och flexibel assistans. Det är också viktigt att våra kunder känner sig trygga med att vi följer alla lagar och regler och att vi bevakar deras intressen. I våra uppdrag fungerar vi som stöd och hjälp i kontakt med sjukvård och andra myndigheter.

Lund – Region Syd
Erik Persson – VD
Erik har arbetat i arbetsledande ställning inom LSS i över 15 år och har erfarenhet av personlig assistans både i kommunal som privat regi. Han har också initierat inkluderingsverktyget Malmönyckeln. Malmönyckeln skapar möjligheter för personer med funktionsvariation att få en rikare fritid.
Ola Ingvaldson – Ekonomichef
Ola har stor erfarenhet av ekonomiska frågor och har arbetat med arbetsledning och rekrytering i en rad olika företag. Han har även varit med och utvecklat kundfokuserade lösningar för stora företag i såväl Sverige som utomlands. Ola har arbetat med personlig assistans i över 5 år.
Louise Fridolin – Verksamhetschef
Louise kommer direkt från Försäkringskassan där hon arbetade som försäkringsutredare inom assistansersättning. Hon har även arbetat som rehabassistent inom området teckenspråk och alternativ kommunikation. Louise har en beteendevetenskaplig examen med fokus på bl.a. psykologi och personalvetenskap.
Frida Johlbring – Jurist
Frida har fördjupade kunskaper inom bland annat LSS, socialrätt, samt rättsområden med fokus på funktionsnedsättning och rehabilitering. Frida ansvarar för rådgivning gentemot våra kunder – med särskild tyngd på offentlig rätt, socialförsäkring, förvaltningsrätt och mänskliga rättigheter. I dag ansvarar hon för det juridiska arbetet kring ansökningar, överklaganden och kundernas rättigheter i kontakt med myndigheter. Frida har ett starkt engagemang för individens rätt till ett självständigt liv på egna villkor. Hennes mål är alltid att varje person vi möter ska få sina rättigheter tillgodosedda – både på pappret och i praktiken.
… Läs merJosefin Anselmsson – Uppdragschef
Josefin har efter sin examen i rättssociologi arbetat flera år med personlig assistans i olika roller. Hennes intresse för funktionsrättsfrågor väcktes för länge sedan när hon arbetade som personlig assistent åt en kille med en förvärvad hjärnskada. Utöver sina uppdrag i assistansbranschen har hon bred och lång erfarenhet av arbete i ideella organisationer som Neuroförbundet, HISO och Stiftelsen för Bistånd åt rörelsehindrade i Skåne.
… Läs merJennie Thomassen – Uppdragschef
Jennie har jobbat med personlig assistans under många år i flera olika arbetsledande roller. Hennes vilja att förbättra och skapa möjligheter för personer i behov av stöd stärktes av de år hon arbetade inom hemtjänsten och hennes känsla för att sätta kundens behov i centrum har stärkts under flera år i serviceyrken.
… Läs merPia Ax – Uppdragschef
Pia kommer närmast från ett stort assistansbolag där hon arbetat som chef under flera år. Hon har egen erfarenhet av att ha den personliga assistansen nära och hennes roll som personlig assistent under 10 år ger henne och oss på Monument ytterligare värdefull insikt i yrket och de förutsättningar som krävs.
… Läs merRebecca Rosman – Uppdragschef
Rebeccas engagemang för personer i behov av personlig assistans kommer främst från hennes egen erfarenhet av att vara syster till en person i behov av personlig assistans. Hon brinner för syskonperspektivet och har dessutom ytterligare erfarenhet av LSS då hon arbetat som boendestödjare. Rebecca har en examen i handikapp- och rehabiliteringsvetenskap.
… Läs merKarina Dyrsborg – Operativ chef
Karina har sedan många år hjärtat i vård, omsorg och sjukvård – i roller som chef, ledare och stöd till andra chefer i deras uppdrag. Hon har även arbetat inom både LSS och personlig assistans. Som utbildad socionom har hon med sig ett starkt fokus på människors livsvillkor och rätt till stöd. Med ledstjärnan att göra skillnad på riktigt, drivs hon av att bidra till arbetsmiljöer där det finns både utrymme och förutsättningar för alla att utvecklas och må bra – alltid med människan i centrum
… Läs merIda Pettersson – Controller
Ida har en kandidatexamen inom ekonomi med inriktning på redovisning men har även breddat sina kunskaper genom en masterexamen i ”Accounting and Finance” på Ekonomihögskolan i Lund. Ida har praktisk erfarenhet av löne- och redovisningsfrågor inom just personlig assistans.
Madeleine Svärd – Ekonomiadministratör
Madeleine har många års erfarenhet av löne- och ekonomiadministration. Hon har under stora delar av sitt arbetsliv jobbat administrativt på olika assistansbolag men har även praktisk erfarenhet av undersköterskeyrket i olika roller. Madeleine kommer närmast från en tjänst som löneadministratör på en av Sveriges största fotbollsklubbar.
Anderstorp – Region Syd
Martina Damgaard – Uppdragschef
Redan 1994 när LSS (Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade) trädde i kraft så började Martina arbeta med den. Hon har sedan arbetat främst med personlig assistans i såväl kommunal som privat regi. Utöver sitt arbete med personlig assistans har Martina arbetat på arbetsförmedlingen med personer som står långt från arbetsmarknaden och är i stort behov av stöd.
… Läs merAnna Duell – Administratör
Anna har jobbat i vården över 20 år och har erfarenhet från psykiatrin, LSS, och äldreomsorg både i privat som kommunal regi. De senaste 15 åren har hon jobbat inom assistans i varierande roller. Allt från personlig assistent till rollen som uppdragschef. Anna har varit med och startat upp flertalet assistansuppdrag.
… Läs merStockholm – Region Norr/Öst
Anders Drugge – Regionchef
Anders har arbetat i arbetsledande tjänster inom personlig assistans i flertalet olika roller under mer än tio år. Anders kommer närmast från en tjänst som marknadschef på ett annat assistansbolag. Där har han utöver det operativa arbetet jobbat med verksamhetutveckling och affärsstrategier. Anders har en beteendevetenskaplig kandidatexamen från Linnéuniversitetet.
… Läs merMadeleine Lindberg – Uppdragschef
Madeleine har lång erfarenhet av assistansbranschen i ledande positioner. Hon har även jobbat i kommunen som gruppchef för LSS-boende, med inriktning autism. Madeleine är utbildad HR-specialist, stödpedagog och undersköterska. Hennes fokus och intresse för personer i behov av stöd har gjort henne mycket kunnig kring autism och NPF.
… Läs merBorås – Region Väst
Renzo Di Negro – Regionchef
Renzo har lång erfarenhet av personlig assistans. I sitt tidigare uppdrag så har han, förutom jobbet som uppdragschef, även arbetat med marknads- och kvalitetsfrågor. Renzo strävar alltid efter långsiktiga relationer och att skapa en trygg vardag för kunden. Han är utbildad inom socialt och pedagogiskt arbete.
Jennifer Larsson – Uppdragschef
Jennifer arbetade tidigare som chef hos ett av de större assistansbolagen och var innan dess personlig assistent. Hennes mångåriga erfarenhet inom LSS har gett goda insikter och hon strävar efter att varje kunds behov ska tillgodoses. Från tiden som personlig assistent påminns hon om vikten av respekt för kunden och behov av trygghet.
… Läs mer